Hyppää pääsisältöön

5.3.2024

Kuva
Ihmisiä takaapäin katsomassa lavalle, jossa teksti Secto live. Kuva Satu Leinonen
Secto Rally Finland, Suomen MM-ralli, ajetaan tulevana kesänä reitillä, jolle on koottu kaikki herkut: perinteitä, vähän jotain uutta ja samalla jokaiselle jotain.

Kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen kuvailee reittiä jopa yhdeksi kaikkien aikojen parhaista. Reitiltä löytyy Keski-Suomen ralliteille tyypillistä vauhtia tutuilla suosikkierikoiskokeilla. Samalla on kuitenkin onnistuttu löytämään vielä MM-rallissa ajamatontakin tietä. Kaikki tämä tarjoillaan kompaktissa, katsojien helposti saavutettavassa paketissa.

Secto Rally Finland ajetaan tänä vuonna elokuun alussa, 1.-4.8. keskuspaikkanaan Jyväskylä.

Kilpailuviikko starttaa jo keskiviikkona, kun kilpailijat lähetetään matkaan lähtöseremonialla Jyväskylän satamassa. Torstaiaamuna ajetaan testierikoiskoe, joka palaa nyt Ruuhimäen hypyille. Ruuhimäen loikista nautitaan myös itse kisassa, sillä erikoiskoe on perjantain kisaohjelmassa.

Torstaina ajetaan kilpailun ensimmäinen erikoiskoe Jyväskylän kaupungn sykkeessä, Harjulla. Harjun kaupunkierikoiskokeelle palataan myös perjantaina, kisan pisimmän päivän päätteeksi.

Rallitunnelma on helposti saavutettavissa Jyväskylän kaupungin kupeessa myös kilpailun aikana. Rallikaravaani käy huolloissa Paviljongin huoltoparkissa torstai-iltana Harjun jälkeen. Perjantaina ja lauantaina on tarjolla päivä- ja iltahuollot.

Perjantai koostuu neljästä kahteen kertaan ajettavasta erikoiskokeesta: Laukaa, Saarikas, Myhinpää ja Ruuhimäki. Päivä viimeistellään Harjulla.

Saarikas on aivan uusi tuttavuus MM-rallissa. Se on ollut aiemmin käytössä kansallisessa rallissa, mutta ei silloinkaan aivan tässä muodossa. Myös tutut erikoiskokeet ovat saaneet reittitiimin käsittelyssä hieman uutta ilmettä, joten aivan suoraan ei nuottivihkoja voi kaivaa esiin aiemmilta vuosilta.

Lauantaina ajetaan kahteen kertaan kolme erikoiskoetta Jämsän suunnalla: Västilä, Päijälä sekä erikoiskokeiden kuningas Ounipohja, nyt pitkänä 33 km versiona. Viimeksi Ouninpohja on ajettu tässä muodossa, mutta vastakkaiseen suuntaan, vuonna 2016.

Sunnuntain sprinttipäivästä ei latausta puutu. Päivän pistepotti jaetaan kahden tuplattavan erikoiskokeen Sahloinen-Moksi ja Laajavuori tulosten mukaan. Laajavuoren EK ajetaan toisena vetonaan kilpailun päättävänä PowerStagena, jolta on jaossa vielä lisäpisteitä.

Maaliin tullaan Paviljongille. Palkinnot jaetaan samalla lavalla Jyväskylän satamassa, jolta matkaan lähdettiin keskiviikkona.

Lue koko juttu Secto Rally Finlandin sivuilta täältä
https://sectorallyfinland.fi/2024/03/05/secto-rally-finland-2024-reitti/